DZIAŁO SIĘ

Dodane: 17 dni temu
Życzenia od Prezesa Oddziału Warszawskiego SDP

Życzenia od Prezesa Oddziału Warszawskiego SDPZ okazji Świąt Wielkanocnych życzę wszystkim Koleżankom i Kolegom z Oddziału Warszawskiego SDP głębokiego przeżycia Tajemnicy Odkupienia. Oby Zmartwychwstały Chrystus podtrzymywał na duchu wątpiących i dawał nadzieję na pokonanie wszystkich trudności. Spędźcie Państwo tę Wielkanoc w zdrowiu, z bliskimi przy tradycyjnym stole ze święconką.

więcej

Odsłon: 4066 | Komentarzy: 1
Dodane: 18 dni temu
Wielkanoc w Biurze OW SDP i Centrum Medycznym Damiana

Wielkanoc w Biurze OW SDP i Centrum Medycznym DamianaUprzejmie informujemy, że w Wielki Piątek oraz we wtorek 6 kwietnia będzie możliwy tylko telefoniczny lub mailowy kontakt z Biurem Oddziału Warszawskiego SDP. Bezpośrednio zapraszamy już w środę 17 kwietnia od 12.00.

więcej

Odsłon: 4714 | Komentarzy: 0
Dodane: 18 dni temu
Nagrody SDP 2020

Nagrody SDP 2020Dwudziesta ósma edycja konkursu o doroczne Nagrody SDP obejmuje publikacje w polskiej prasie, radiu, telewizji i Internecie, opublikowane lub wyemitowane w mediach w roku 2020. Konkurs ma charakter otwarty, mogą w nim uczestniczyć wszyscy dziennikarze, fotoreporterzy i fotografowie. Termin składania prac mija 20 kwietnia br.

więcej

Odsłon: 3783 | Komentarzy: 0
Dodane: 28 dni temu
Żegnamy Adama Zagajewskiego
Dodane: 28 dni temu
Przedłużona ostatnia prosta



Splecione losy
Splecione losyDodano: 2018-10-11 - 921 dni temu

Duża epicka opowieść, dobrze zagrana i starannie dopracowana wizualnie. Pełnokrwiste postacie na pierwszym i drugim planie. Emocje skrywane za konwenansem. Piękne detale. Uczta dla smakoszy kina.

Trwają dyskusje, czy „Kamerdyner” Filipa Bajona został wystarczająco doceniony na festiwalu w Gdyni. Tak się złożyło, że film obejrzałam w dniu, gdy rozdawano festiwalowe nagrody i przyznam się, że w ogóle nie rozumiałam zamieszania związanego z pierwszo- czy drugoplanową rolą. Nie rozumiałam, bo dla mnie było oczywiste, że Adam Woronowicz na mocnej postaci Hrabiego Hermanna von Krauss skupia uwagę widza i dominuje.

Epicka opowieść w najlepszym tego słowa znaczeniu jest wartościowa także dlatego, że daje oddech i czas na emocje. Dzięki długim ujęciom można zauważyć i docenić piękne detale. Cień dwojga ludzi na świetliku, albo groźna, a plastycznie piękna scena, gdy koń ciągnie płonący wóz, czy wreszcie tragiczny taniec śmierci hrabiny Gerdy von Krauss (rewelacyjna Anna Radwan).

Majstersztykiem jest według mnie scena, w której tytułowy (nie mylić z głównym) bohater filmu, czyli Mateusz Kroll (w tej roli dobry Sebastian Fabijański) ubiera się w strój kamerdynera. Patrzy w lustro, ćwiczy uprzejmy uśmiech, ostatecznie zakłada rękawiczkę, godząc się z losem.

Jako wielbicielka "Magnata", nie mam wątpliwości, że Filip Bajon potrafi w życiu pojedynczych bohaterów pokazać zawiłości historii społeczności czy całych narodów. Zresztą jeden z bohaterów wiodących tamtego filmu, tu pojawia się w epizodzie (Jan Nowicki jako pruski arystokrata). A miejsce, gdzie rozgrywa się akcja - jak sam reżyser zaznaczył 30 km od Gdyni - to miejsce wyjątkowe, gdzie los spotyka Polaków, Niemców i Kaszubów, którzy czują się Polakami, ale bronią także swojej tradycji i języka. Społeczności z jednej strony spójnej, ale przecież także podzielonej.

Najsilniejszy w tej grupie jest Bazyli Miotke (jak zwykle kompletna postać filmowa, w której bez reszty zanurzony jest Janusz Gajos). Tym razem aktor sam wymyślił, że całą rolę zagra po kaszubsku.

Mamy też bohaterów negatywnych, np. Peter Schmidt (rzetelnie zagrany przez Łukasza Simlata), czy Paul Junge. Postać wyraźnie wewnętrznie złamana, co znakomicie pokazał Marcin Kwaśny. Aktor rzadko obsadzany w rolach typowych czarnych charakterów, tym razem śmieje się demonicznie, że ciarki chodzą po plecach (scena samosądu jest w ogóle jedną z najlepszych w filmie), ale też próbuje obronić swojego bohatera gestem szacunku wobec zabitych.

Na dalszym planie jest też kilka bardzo stylowych postaci, np. Marcel Sabat jako Kurt von Krauss.

W jednym z epizodów pojawia się śp. Marek Frąckowiak, przypuszczam, że w jednej ze swoich ostatnich ról filmowych.

Mocna strona obrazu - charakteryzacja - została także doceniona przez jury na Festiwalu w Gdyni. Uznanie zdobył również kompozytor Antoni Komasa-Łazarkiewicz. Muzyka w "Kamerdynerze" jest bowiem piękna, tworzy nastrój i pomaga w głębszym odbiorze filmu. Filmu, który opowiada nie tylko o dramacie ludzi, ale także o mądrym patriotyzmie.

Dorota Bogucka

Fot. Rafał Pijański

"Kamerdyner", Polska 2018, reżyseria: Filip Bajon, scenariusz: Mirosław Piepka, Michał S. Pruski, Marek Klat, zdjęcia Łukasz Gutt, scenografia: Zbigniew Dalecki, Paweł Jarzębski, charakteryzacja: Ewa Drobiec, Mirosława Wojtczak, muzyka Antoni Komasa-Łazarkiewicz, obsada: Anna Radwan, Marianna Zydek, Adam Woronowicz, Sebstian Fabijański, Janusz Gajos, Łukasz Simlat, Marcin Kwaśny, Borys Szyc, Marcel Sabat, Janusz Chabior, Daniel Olbrychski. Produkcja Filmicon Dom Filmowy, koprodukcja Telewizja Polska, Dystrybucja Next Film.


Odsłon: 1385 | Komentarzy: 0 | Udostępnij: udostępnij na facebook-u udostępnij na twitterze

Copyright © SDP Warszawa 2010                                                                                                            Projekt i realizacja: Webdreamers