
Powiązania inicjatyw „Wiesz Jak Nie Jest” i „Stół 
Dorosłych” oraz fundacji „Twój Głos Jest Ważny” 
1. Dane właścicielskie i rejestrowe stron WieszJakNieJest.pl i 
powiązanych 
WieszJakNieJest.pl – domena zarejestrowana 28 marca 2025. Według danych 
WHOIS abonentem domeny jest podmiot opisany jedynie jako „KFT.” z adresem ul. 
Ciasna 4–6, 04-999 Warszawa i numerem telefonu o węgierskim numerze 
kierunkowym (+36). Typ abonenta określono jako organizacja. Strona internetowa 
wieszjakniejest.pl podaje natomiast kontakt: numer telefonu +48 571-911-597, e-mail 
info@wieszjakniejest.pl oraz adres ul. Chmielna 99, 80-748 Gdańsk 
wieszjakniejest.pl. Jak zwrócili uwagę internauci, adres ten wydaje się fikcyjny – w 
Gdańsku nie istnieje budynek nr 99 przy ul. Chmielnej (działka to plac budowy). Na 
stronie brak pełnej informacji o podmiocie odpowiedzialnym – widnieje jedynie 
hasłowy opis (gra słów z tytułem „Wiesz jak nie jest”) i dane kontaktowe. 

StółDorosłych.pl – domena zarejestrowana prawdopodobnie 30 marca 2025 (dwa 
dni po WieszJakNieJest, co sugerują daty założenia profili). Serwis stoldoroslych.pl 
jest niemal identyczny w formie: podaje ten sam numer telefonu +48 571-911-597 i 
mail info@stoldoroslych.pl, tym razem z adresem ul. Cygańska 98, 04-815 
Warszawa. Również i ten adres budzi wątpliwości co do faktycznego istnienia. Obie 
strony „Wiesz Jak Nie Jest” i „Stół Dorosłych” zostały utworzone niemal 
jednocześnie (pod koniec marca 2025) i mają ten sam numer telefonu oraz tego 
samego abonenta domeny – firmę „KFT, ul. Ciasna 4–6, 04-999 Warszawa”. 
Oznacza to, że stoją za nimi ci sami organizatorzy. 

Oba powyższe serwisy nie ujawniają oficjalnie, kto za nimi stoi – brak informacji o 
właścicielu czy fundacji na ich stronach. W rejestrach (WHOIS) pojawia się tylko 
lakoniczne „KFT.” jako abonent. Skrót KFT sugeruje węgierską spółkę typu Kft 
(Korlátolt Felelősségű Társaság – odpowiednik sp. z o.o.), tym bardziej że 
podany numer telefonu ma kierunkowy Węgier. Może to wskazywać na zagraniczne 
(węgierskie) powiązania organizatorów. W dalszej części raportu opisujemy, że tropy 
prowadzą do osób zajmujących się kampaniami mikrotargetowanymi na Węgrzech. 

 

1 
 



2. Kampanie reklamowe na Facebooku, Instagramie i YouTube 
Obie inicjatywy – „Wiesz Jak Nie Jest” i „Stół Dorosłych” – istniały w mediach 
społecznościowych jedynie szczątkowo pod względem organicznym, za to 
wykazywały nieproporcjonalnie wysoką aktywność reklamową. Profile te miały 
minimalną liczbę obserwujących (rzędu kilkudziesięciu polubień), ale wydawały 
ogromne kwoty na płatne reklamy polityczne w serwisach Meta 
(Facebook/Instagram) oraz publikowały materiały wideo w internecie. 

Zgodnie z danymi Biblioteki Reklam Meta, w tygodniu 29 kwietnia – 6 maja 2025 
„Wiesz Jak Nie Jest” wydało na reklamę polityczną około 185 tys. zł, a „Stół 
Dorosłych” – około 74 tys. zł. Były to najwyższe wydatki reklamowe w tej kategorii, 
przebijające oficjalne komitety wyborcze kandydatów. Trzeba podkreślić, że te sumy 
ciągle rosły – brakowało jeszcze danych za 6–7 maja, kiedy to obie strony wciąż 
aktywnie promowały kolejne treści.  

 

Rys. 1 Kwota wydatków w perspektywie 09.04 – 08.05 

Materiały promowane przez te strony miały wyraźny charakter negatywnej kampanii 
wymierzonej w konkretnych polityków oraz pozytywny wobec jednego kandydata. Jak 
relacjonuje Matecki, profil „Wiesz Jak Nie Jest” sponsorował treści personalnie 
atakujące Sławomira Mentzena (kandydata Konfederacji) oraz Karola 
Nawrockiego (kandydata obywatelskiego). Z kolei „Stół Dorosłych” wydawał 
dziesiątki tysięcy na promowanie Rafała Trzaskowskiego (kandydata KO). Obie 
strony stosowały zbliżoną estetykę i przekaz, co potwierdza, że są koordynowane 
wspólnie. Przykładowe reklamy „Wiesz Jak Nie Jest” zawierały ataki personalne: 
jedna ze sponsorowanych grafik sugerowała, że „Nawrocki nie ukrywa, że jego 
przyjaciele to przestępcy i gangsterzy. Serio chcesz, żeby Polską rządził ktoś taki?” – 
była to aluzja mająca zdyskredytować Karola Nawrockiego. Inne materiały, w formie 
krótkich ulicznych wywiadów z przypadkowymi kobietami, przedstawiały Sławomira 
Mentzena jako skrajnego konserwatystę budzącego lęk kobiet (np. obawy o zakaz 
aborcji czy wyśmiewanie jego nieporadności w kuchni). Kobiety w tych spotach 

2 
 



mówiły m.in.: „Mentzen to po prostu koszmar... martwi mnie, że kobiety będą na 
niego głosować, same sobie ten los szykują”. Tego typu filmiki – stylizowane na 
amatorskie, „obywatelskie” nagrania z ulicy – były intensywnie promowane 
reklamowo w kwietniu (wydano na nie ~15 tys. zł), a tuż przed wyborami pojawiły się 
nowe, jeszcze ostrzejsze przekazy. 

Działalność opisywanych podmiotów dotyczyła też serwisu YouTube. Samodzielnych 
kanałów „Wiesz Jak Nie Jest” czy „Stół Dorosłych” tam nie odnotowano, jednak 
fundacja „Twój Głos Jest Ważny” (o której dalej) prowadzi aktywny kanał na 
YouTube z dziesiątkami filmów. Pod pozorem kampanii profrekwencyjnej 
przedstawiają w kompromitujący i zmanipulowany sposób sylwetki i poglądy 
wyborców kandydatów prawicowych. Nagrania te prawdopodobnie były elementem 
szerszej kampanii internetowej (YouTube, Facebook) prowadzonej przez sieć 
opisywanych stron i fundacji. 

Strategia obu stron („Wiesz Jak Nie Jest” i „Stół Dorosłych”) polegała na 
wykorzystaniu płatnej promocji w social media do szerokiego dotarcia z przekazem, 
pomimo braku realnego zaplecza społecznego. Działania te miały charakter „czarnej 
kampanii” – z jednej strony oczernianie rywali politycznych (Nawrockiego, 
Mentzena), z drugiej pozytywne wzmacnianie przekazu sprzyjającego Rafałowi 
Trzaskowskiemu (choć formalnie nie sygnowane przez jego sztab). Istotne jest, że 
treści sponsorowane nie były oznaczone ani sygnowane przez żaden komitet 
wyborczy, co stanowi naruszenie obowiązujących zasad (patrz punkt 4 raportu).

3 
 



3. Analiza działalności rejestratora domen – firmy 1API GmbH 

1API GmbH to niemiecki rejestrator domen internetowych z siedzibą w Saarland (St. 
Ingbert). Firma powstała w 2006 r. jako część platformy HEXONET – wówczas 
HEXONET utworzył akredytowanego przez ICANN rejestratora 1API, który stał się 
ekskluzywnym rejestratorem obsługującym klientów HEXONET. Obecnie 1API jest 
uznawany za jednego z wiodących europejskich rejestratorów domen, zarządzając 
ponad 3 milionami domen na całym świecie. Firma świadczy usługi rejestracji nazw 
domen we wszystkich popularnych TLD (w tym gTLD i ccTLD), a także oferuje 
resellerom szeroki zakres usług – od interfejsów API po narzędzia do DNS, 
DNSSEC, certyfikatów SSL itp. (technologie te wywodzą się z platformy HEXONET 
skierowanej do resellerów). 

Pod względem powiązań firmowych, 1API GmbH jest częścią międzynarodowej 
grupy CentralNic Group. W 2019 roku CentralNic ogłosił przejęcie spółki HEXONET 
wraz z jej rejestratorem 1API za ok. 10 mln euro. W momencie przejęcia 1API 
obsługiwał ~760 tys. domen globalnych (gTLD), a cała platforma HEXONET miała 
~3,8 mln domen pod swoją opieką. Integracja z CentralNic wzmocniła globalny 
zasięg 1API – grupa ta posiada wiele marek związanych z domenami (np. 
OnlyDomains, Key-Systems itp.), a 1API pełni rolę technicznego back-endu 
rejestracyjnego dla licznych resellerów i partnerów na świecie. 

Klientela i rejestracje domen kontrowersyjnych lub dezinformacyjnych 

Jednym z powodów zainteresowania 1API GmbH są przypadki rejestracji za jej 
pośrednictwem domen powiązanych z kontrowersyjnymi treściami, polityką lub 
dezinformacją. W branżowych analizach dotyczących nadużyć domenowych 1API 
pojawia się jako rejestrator często wykorzystywany przez podejrzanych klientów. Na 
przykład w raporcie Artists Against 419 dotyczącym phishingu i oszustw 
finansowych, 1API znalazł się w pierwszej piątce rejestratorów pod względem liczby 
zidentyfikowanych złośliwych domen w 2023 roku (odnotowano 269 domen użytych 
do celów malicious w ciągu roku). Wysoka obecność w tego typu statystykach 
sugeruje, że przestępcy i oszuści internetowi stosunkowo często rejestrowali swoje 
domeny poprzez platformę 1API. 

Kontrowersje dotyczą także obsługi domen naruszających prawo autorskie i 
pirackich. Motion Picture Association w oficjalnym stanowisku (skierowanym do 
władz USA w kontekście raportu USTR Notorious Markets) wprost wskazała kilka 
niemieckich rejestratorów – w szczególności Key-Systems oraz 1API – jako 
„niechętne do współpracy” w zwalczaniu piractwa. MPA stwierdziła, że takie firmy de 
facto tworzą bezpieczną przystań dla domen łamiących prawo, w tym 
działających pod szyldem The Pirate Bay. Innymi słowy, zarzuca się 1API brak 
stanowczych działań wobec domen serwisów pirackich i opieszałość we współpracy 
z właścicielami praw czy regulatorami. 

4 
 



W przestrzeni publicznej 1API ma też pewną reputację rejestratora obsługującego 
„podejrzane” strony. Przykładowo, jeden z polskich serwisów śledczych zauważył, 
że 1API GmbH ma „powszechną opinię spółki skłonnej do rejestrowania różnych 
podejrzanych i oszukańczych stron” (serwis odnotował nawet skrajnie niską ocenę 
1,1/5 w opiniach Google). Choć pojedyncza ocena internetowa nie stanowi dowodu, 
takie postrzeganie zbiega się z opisanymi wyżej uwagami branżowymi na temat 
klientów 1API. 

Wśród konkretnych domen i serwisów internetowych z budzącą kontrowersje 
zawartością, które były zarejestrowane poprzez 1API, można wymienić m.in.: 

Voice of Europe – znany serwis publikujący prokremlowską propagandę i 
dezinformacje w Europie. Po tym, gdy jego wcześniejsza działalność została 
zawieszona, w 2024 r. strona reaktywowała się na nowym hostingu (w Kazachstanie) 
i ustalono, że domena voiceofeurope.com jest zarejestrowana właśnie przez 1API 
(WHOIS wskazywał registrar 1API/Hexonet). Serwis ten był powiązany z aferami 
korupcyjnymi w Parlamencie Europejskim i szerzeniem rosyjskiej narracji, co czyni 
fakt obsługi jego domeny przez europejskiego rejestratora istotnym z punktu 
widzenia ryzyka reputacyjnego.​
 

Sieć stron pseudo-medialnych tworzonych przez EU Reporter/EU Today – grupa 
anglojęzycznych portali internetowych kierowanych przez brytyjskiego lobbystę 
Colina Stevensa, które publikowały treści zgodne z narracją prokremlowską (np. w 
kontekście wyborów w Mołdawii w 2024 r.). Analiza Atlantic Council wykazała, że 
część domen z tej sieci była rejestrowana u różnych operatorów; jedna z nich – 
Globo di Roma (globodiroma.it) – została zarejestrowana właśnie poprzez 1API. 
Domenę tę powiązano personalnie z Colinem Stevensem (w WHOIS figurował jako 
rejestrujący), co pokazuje że 1API obsługiwało klientelę zaangażowaną w 
propagandowe projekty polityczne na skalę międzynarodową.​
 

Domena sputniknews.africa – oficjalny portal propagandowy Sputnik skierowany do 
odbiorców w Afryce – również została zarejestrowana za pośrednictwem 1API. Jest 
to istotne o tyle, że Sputnik (rosyjski państwowy nadawca) po wybuchu wojny na 
Ukrainie został zablokowany na terenie UE w swoich głównych domenach (.com, .ru 
itp.), w efekcie czego uruchomił nowe adresy regionalne. Fakt, że nowy afrykański 
portal Sputnika funkcjonuje pod domeną utrzymywaną przez niemieckiego 
rejestratora, wywoływał pytania o mechanizmy nadzoru nad tego typu przypadkami.​
 

 

 
5 

 



Powiązania z rosyjskimi operacjami wpływu i dezinformacji 

Szczególnie mocno 1API GmbH pojawia się w kontekście wykorzystywania jej usług 
przez kampanie dezinformacyjne powiązane z Rosją. W 2022–2024 r. wykryto 
szereg zorganizowanych operacji informacyjnych, w których rejestrowano dziesiątki 
domen podszywających się pod media lub organizacje – wiele z nich obsłużył 
właśnie 1API. 

Najgłośniejszym przykładem jest operacja znana jako „Doppelganger”, prowadzona 
przez podmioty powiązane z rosyjskim wywiadem wojskowym (GRU). Jej celem było 
rozsiewanie fałszywych artykułów stylizowanych na zachodnie media (m.in. klony 
stron Der Spiegel, Guardian, Welt), aby osłabić poparcie dla Ukrainy i wpływać na 
opinię publiczną w krajach zachodnich. We wrześniu 2024 amerykański Departament 
Sprawiedliwości przejął 32 domeny należące do tej kampanii. W reakcji rosyjscy 
operatorzy kampanii zarejestrowali nowe strony u innego usługodawcy – 
wybrali niemiecką firmę 1API GmbH z Saary. Dziennikarze śledczy z Correctiv 
ustalili, że co najmniej 28 nowych adresów powiązanych z Doppelgangerem zostało 
zarejestrowanych poprzez 1API, dzięki czemu propaganda znów była dostępna (aż 
do listopada 2024). Po nagłośnieniu sprawy 1API zareagowała – przedstawiciel 
firmy przekazał mediom, że wskazane domeny zostały „zablokowane po krótkiej 
weryfikacji z powodu naruszenia regulaminu”. Oznacza to, że rejestrator, 
dowiedziawszy się o nadużyciu, zamknął konta związane z rosyjską kampanią (choć 
dopiero post factum, na skutek zewnętrznej interwencji). 

Kampania Doppelganger to nie jedyny przypadek. Również inne rosyjskie operacje 
informacyjne korzystały z usług 1API w okresie poprzedzającym kluczowe 
wydarzenia polityczne: 

Przed wyborami w USA w 2024 r. zaobserwowano sieć fałszywych stron udających 
lokalne serwisy informacyjne w stanach „swing states” oraz strony z teoriami 
spiskowymi. Przykładowo, domena Electionwatch.io (stworzona w lipcu 2024) 
została zarejestrowana poprzez 1API i od razu otrzymała maksymalny wynik ryzyka 
w ocenie DomainTools (ryzyko 100/100). Podobnie inna domena z tej sieci – 
Spicyconspiracy.io – również zarejestrowana 13 lipca 2024 r. u tego samego 
niemieckiego rejestratora, służyła do szerzenia dezinformacji wyborczych Obie te 
strony według analityków były elementem szerszej operacji wpływu (powiązanej z 
rosyjskimi narracjami), wymierzonej w proces wyborczy w Stanach Zjednoczonych. 

Wspomniana wyżej domena sputniknews.africa to kolejny przykład bezpośredniego 
powiązania z rosyjską infosferą. Ta strona – będąca oficjalnym rosyjskim portalem 
propagandowym na Afrykę – została zarejestrowana w 2023 r. poprzez 1AP. 
Warto dodać, że ten fakt został odnotowany m.in. w polskich mediach w kontekście 
analiz wpływu rosyjskiej dezinformacji na różne regiony świata.​
 

6 
 



Podsumowując, 1API stała się jednym z narzędzi wykorzystywanych przez 
rosyjskie operacje informacyjne do masowego zakładania nowych domen 
„podszywających się” pod wiarygodne źródła lub tworzenia pozornie niezależnych 
portali propagandowych. Nie wynika to z oficjalnej współpracy firmy z takimi 
klientami, lecz raczej z tego, że rejestrator ten umożliwia szybkie rejestrowanie wielu 
domen i – zdaniem krytyków – nie zawsze skutecznie filtruje lub reaguje na 
nadużycia, dopóki nie zostaną one zgłoszone. 

Kontrowersje, nadzór i działania regulatorów 

W świetle powyższych faktów, działalność 1API GmbH zwróciła uwagę zarówno 
mediów, jak i niektórych podmiotów branżowych, lecz jak dotąd nie odnotowano 
publicznie poważnych sankcji regulacyjnych wobec tej firmy. ICANN – 
międzynarodowy organ akredytujący rejestratorów – wymaga od takich firm 
przeciwdziałania nadużyciom (DNS abuse), jednak w dostępnych rejestrach brak 
informacji, by ICANN oficjalnie upominał lub karał 1API za niewywiązywanie się z 
obowiązków. 1API uczestniczy w standardowych procedurach (np. UDRP w sporach 
domenowych) i publikuje na swojej stronie warunki usług oraz kontakt do działu 
nadużyć, co sugeruje formalną zgodność z wymogami. 

Z drugiej strony, organizacje branżowe i monitorujące nadużycia kilkukrotnie 
piętnowały 1API. Wspomniany raport AA419 wykazał relatywnie dużą skalę działania 
cyberprzestępców na domenach zarejestrowanych w 1API, zaś Motion Picture 
Association uznała 1API za rejestratora “niekooperatywnego” w zwalczaniu piractwa. 
Tego typu opinie, choć nie są decyzjami regulatorów, mogą wpływać na reputację 
firmy i potencjalnie przyciągać uwagę instytucji nadzorczych. 

W Niemczech kwestie nazw domen (poza krajowym .de) nie podlegają bezpośrednio 
regulacji rządowej, lecz działalność rejestratorów może być monitorowana pod kątem 
zgodności z prawem (np. przez Federalny Urząd ds. Bezpieczeństwa Informacji – 
BSI – w kontekście bezpieczeństwa teleinformatycznego). Na ten moment brak 
doniesień, by niemiecki organ ds. cyfryzacji lub bezpieczeństwa podejmował oficjalne 
działania przeciw 1API. Można jednak przypuszczać, że nagłośnienie medialne – 
zwłaszcza dotyczące rosyjskiej dezinformacji wykorzystującej infrastrukturę 
niemieckich firm – wywiera pewną presję również na władze. Przykładem jest tu 
sprawa kampanii Doppelganger: po publikacjach CORRECTIV niemiecka firma 
hostingowa Hetzner od razu wypowiedziała umowę klientowi powiązanemu z tą 
kampanią a 1API zamknęła dostęp do domen propagandowych. To pokazuje, że 
firmy te reagują na zgłoszenia, starając się uniknąć zarzutu przyzwolenia na 
nadużycia. 

 

 

7 
 



4. Organizacja „KFT” (ul. Ciasna 4–6, Warszawa) – powiązania z 
Adamem Ficsorem i mikrotargeting 
Tajemniczy abonent domen, określony jako „KFT.”, zdaje się być kluczowym 
elementem układanki. Skrót ten może odnosić się do firmy typu Kft (odpowiednik 
sp. z o.o.) z Węgier. Wskazuje na to numer telefonu z kierunkowym +36 (Węgry) 
podany przy rejestracji domeny. Węgierski trop nabiera znaczenia w kontekście 
osoby Ádáma Ficsora – byłego węgierskiego polityka, który po karierze rządowej 
zajął się właśnie działalnością w branży analizy danych i mikrotargetowania 
kampanii politycznych. 

Adam Ficsor – ur. 1980, polityk węgierski, w 2009 r. minister ds. służb specjalnych w 
rządzie premiera Gyurcsányego/Bajnaja. Po odejściu z polityki współtworzył on grupę 
spółek Datadat specjalizujących się w cyfrowych kampaniach politycznych i 
precyzyjnym targetowaniu przekazów wyborczych. Według śledztwa Átlátszó, Ficsor 
wraz z b. premierem Gordonem Bajnaim i innymi założył firmę Datadat, która 
prowadziła zakrojoną na szeroką skalę kampanię reklam politycznych na 
Facebooku podczas wyborów samorządowych na Węgrzech w 2019. Kampania 
ta (m.in. poprzez portal Ezalenyeg.hu) polegała na masowym sponsorowaniu 
celowanych przekazów do określonych grup wyborców i przyczyniła się do sukcesów 
opozycji w Budapeszcie i innych miastach. Innymi słowy, Ficsor posiada know-how w 
zakresie tworzenia anonimowych stron agitacyjnych, które za pomocą dużych 
budżetów reklamowych wpływają na opinię publiczną. 

Wiele wskazuje na to, że podmiot „KFT” może być powiązany z siecią Ficsora i 
spółek Datadat. Być może jest to jakaś spółka-córka albo operacyjny zespół 
ulokowany w Polsce (stąd adres w Warszawie), który obsługuje kampanię „Wiesz 
Jak Nie Jest/Stół Dorosłych”. Sam fakt, że polskie domeny zostały zarejestrowane na 
węgierskiego abonenta, sugeruje udział zagranicznej firmy specjalizującej się w 
takich działaniach.  

Potwierdzeniem węgierskiego śladu jest również to, że numer telefonu +36 
302999353 podany przy rejestracji domen może należeć do kogoś z kręgu Datadat 
(to numer komórkowy na Węgrzech). Warto dodać, że podobne techniki kampanijne 
jak obserwowane w Polsce w 2025 były stosowane na Węgrzech w poprzednich 
latach, co opisywały media – wykorzystywano nieoficjalne strony i fundacje do 
omijania limitów kampanijnych i uderzania w konkurentów. 

Reasumując, organizacja „KFT” z ul. Ciasnej 4–6 prawdopodobnie jest przykrywką 
dla zagranicznego zespołu specjalistów od reklamy politycznej online. Wszystko 
wskazuje na powiązania z Ádámem Ficsorem i jego przedsięwzięciami (Datadat, 
ewentualnie współpraca z DataPraxis czy innymi firmami analitycznymi) – choć bez 
wglądu w dokumenty rejestrowe nie możemy podać dokładnej nazwy spółki. Ten 
wątek wymaga dalszego zbadania, ale kierunek wskazuje na międzynarodowy 
transfer know-how kampanijnego na rzecz polskiej kampanii prezydenckiej 
2025. Więcej na ten temat w odrębnym segmencie raportu. 

8 
 



5. Analiza możliwych naruszeń Kodeksu Wyborczego (art. 496, 
506, 507) 
Opisana sytuacja budzi poważne wątpliwości natury prawnej. Polski Kodeks 
wyborczy jasno precyzuje, kto i w jaki sposób może prowadzić kampanię wyborczą 
oraz skąd mogą pochodzić fundusze: 

Wyłączność komitetów wyborczych: Zgodnie z art. 84 §1 oraz art. 126 Kodeksu 
wyborczego, kampanię na rzecz kandydata może prowadzić wyłącznie jego 
zarejestrowany komitet wyborczy i to komitet pokrywa wszelkie wydatki 
kampanijne ze swojego funduszu. Działania promocyjne prowadzone przez inne 
podmioty (osoby, stowarzyszenia, fundacje itp.) w celu obejścia limitów lub 
ograniczeń komitetów naruszają zasady finansowania kampanii i mogą zostać 
uznane za nielegalne świadczenia niepieniężne na rzecz komitetu (co jest 
złamaniem m.in. art. 132 §5 KW). W naszej sprawie widać wyraźnie, że opisywane 
podmioty nie są komitetami, a prowadzą agitację na ogromną skalę – co może 
stanowić obejście przepisów. 

Oznaczenie materiałów wyborczych (art. 496 KW): Artykuł 496 Kodeksu stanowi, 
że kto w związku z wyborami nie umieszcza na materiale wyborczym 
wyraźnego oznaczenia komitetu wyborczego, popełnia wykroczenie (zagrożone 
grzywną). PKW wyraźnie podkreśla, że dotyczy to również materiałów publikowanych 
w internecie – postów, grafik, reklam na Facebooku itp., jeśli są to przekazy 
wyborcze od komitetu. Tymczasem reklamy stron „Wiesz Jak Nie Jest” czy „Stół 
Dorosłych” w ogóle nie zawierały informacji od jakiego komitetu pochodzą – 
celowo stwarzano wrażenie, że to oddolna akcja społeczna. Jest to klasyczny 
przykład naruszenia art. 496 KW. Brak oznaczeń komitetu uniemożliwia też 
kontrolę, czy wydatki te zostały uwzględnione w sprawozdaniu finansowym jakiegoś 
komitetu (co zapewne nie miało miejsca). 

Jawność i transparentność finansowania (art. 506 KW): Artykuł 506 kodeksu 
mówi o obowiązku jawności i przejrzystości finansów komitetu wyborczego. W 
kontekście zarzutów PiS, powołano się właśnie na art. 506 jako przepis złamany 
przez fundację TGJW. Komitet Rafała Trzaskowskiego oficjalnie nie wykazuje tych 
ogromnych kwot wydatkowanych na jego rzecz (bo formalnie to nie on je wydaje). 
Jeśli jednak w rzeczywistości kampania Trzaskowskiego korzysta z dodatkowych, 
ukrytych źródeł (darowizny przez fundacje i niezgłoszone wydatki reklamowe), to 
zasada transparentności finansowej kampanii została naruszona. W praktyce 
oznacza to, że wyborcy i organy nadzoru (PKW) zostali pozbawieni informacji, kto 
finansuje część kampanii kandydata. 

Przyjmowanie niedozwolonych korzyści (art. 507 KW): Art. 507 penalizuje 
przyjmowanie przez komitet wyborczy korzyści finansowych pochodzących z 
niedozwolonych źródeł lub niezgodnie z przepisami. W polskim prawie 
finansowania kampanii obowiązuje zasada, że partie i komitety nie mogą 
korzystać z funduszy od podmiotów prawnych (np. spółek, fundacji firm) – 

9 
 



dozwolone są tylko wpłaty od obywateli do pewnego limitu. Tymczasem w naszym 
przypadku kampania de facto była finansowana przez fundację zasilaną 
pieniędzmi spółek Skarbu Państwa oraz dużych biznesmenów. Gdyby dowieść, 
że było to skoordynowane z komitetem Trzaskowskiego (nawet milcząco), można 
uznać, że komitet przyjął niedozwolone wsparcie. Posłowie PiS wprost wskazali art. 
507 KW w swoim zawiadomieniu, argumentując że mamy do czynienia z 
„przyjmowaniem niedozwolonych korzyści przez komitet wyborczy”. Jeśli prokuratura 
lub PKW uzna te argumenty, konsekwencje mogą być poważne – od grzywien, 
poprzez przepadek środków, aż po nawet unieważnienie wyboru (gdyby uznano, że 
skala naruszeń mogła wypaczyć wynik). 

Warto dodać, że Państwowa Komisja Wyborcza już kilka lat temu ostrzegała, iż 
internet nie jest wolną strefą poza prawem wyborczym. W stanowisku z 2018 r. 
PKW podkreślała, że wszelkie agitacyjne profile i strony w mediach 
społecznościowych podlegają tym samym rygorom oznaczenia i rozliczenia co 
tradycyjne ulotki czy plakaty. Mimo to, luki w przepisach (brak szczegółowej 
regulacji dla Facebooka, brak obowiązku zgłaszania wydatków przez podmioty 
trzecie) są wykorzystywane. Omawiana sytuacja jest próbą obejścia prawa 
wyborczego..  

Podsumowując, istnieją mocne podstawy prawne, by uznać działania stron 
„Wiesz Jak Nie Jest”, „Stół Dorosłych” i fundacji „Twój Głos Jest Ważny” za 
potencjalnie niezgodne z prawem wyborczym. W grę wchodzą co najmniej 
wykroczenia z art. 496 KW (nieoznaczona agitacja) oraz – potencjalnie – 
przestępstwa z art. 506 i 507 KW (ukryte finansowanie kampanii).  

 

10 
 



6. Zestawienie powiązań personalnych, firmowych i 
organizacyjnych 
Poniżej przedstawiamy tabelę podsumowującą kluczowe podmioty i osoby 
pojawiające się w tym raporcie, wraz z opisem ich powiązań: 

Podmiot Powiązania i rola w opisywanej sieci 

„Wiesz Jak Nie 
Jest” (profil FB, 
strona www) 

Anonimowa inicjatywa internetowa utworzona pod koniec marca 
2025 r. w celu prowadzenia kampanii politycznej poza komitetami 
wyborczymi. Strona www i profil FB publikowały negatywne 
materiały o S. Mentzenie i K. Nawrockim, promując narrację 
korzystną dla R. Trzaskowskiego. Wydatki na reklamy: ~185 tys. zł 
w okresie 29.04–6.05.2025 (łącznie setki tys. zł). Dane rejestrowe 
domeny: abonent „KFT.” (ul. Ciasna 4–6, Warszawa), ten sam nr 
tel. co „Stół Dorosłych”. Brak oznaczeń komitetu na materiałach 
(potencjalne naruszenie art. 496 KW). 

„Stół 
Dorosłych” 
(profil FB, 
strona www) 

Bliźniacza inicjatywa do powyższej, również uruchomiona na 
przełomie marca i kwietnia 2025. Publikowała treści polityczne o 
podobnym stylu – atakujące konkurentów Trzaskowskiego, 
zwłaszcza K. Nawrockiego, oraz wspierające Trzaskowskiego. 
Wydatki na reklamy: ok. 74 tys. zł do 6.05.2025 (Matecki podawał 
~39 tys. zł w 7 dni). Rejestracja: identyczny abonent co wyżej 
(KFT), ta sama infolinia. Strona www (stoldoroslych.pl) podaje 
fikcyjny adres ul. Cygańska 98. Brak jawnych informacji o 
organizatorach. 

KFT (firma 
abonent, ul. 
Ciasna 4–6) 

Nieznana z nazwy pełnej organizacja zarejestrowana jako abonent 
domen wieszjakniejest.pl i stoldoroslych.pl. Utworzenie domen: 
28.03.2025 (WieszJakNieJest) i ok. 30.03.2025 (StółDorosłych). 
Dane kontaktowe: adres w Warszawie, tel. +36… (Węgry). 
Charakter: prawdopodobnie spółka zagraniczna (węgierska typu 
Kft) wynajęta do prowadzenia operacji marketingu politycznego. 
Możliwe powiązanie z siecią firm Datadat (specjalistów od 
mikrotargetingu kampanii) założoną przez Á. Ficsora. KFT pełni tu 
rolę techniczną/operacyjną – zarządza stronami, zakupem reklam, 
pozostając formalnie poza polskim systemem prawnym. 

Ádám Ficsor 
(Węgry) 

Były węgierski minister (szef służb specjalnych w 2009), następnie 
strateg danych i kampanii politycznych. Współzałożyciel firmy 
Datadat Professional Kft. i powiązanych spółek, zajmujących się 
cyfrowym marketingiem politycznym (w tym prowadzeniem 
ukierunkowanych kampanii w social media). Powiązanie z PL: 
numer tel. abonenta i nazwa „KFT” sugerują, że ludzie Ficsora mogli 

11 
 



Podmiot Powiązania i rola w opisywanej sieci 

uczestniczyć w organizacji kampanii „Wiesz Jak Nie Jest” jako 
dostawcy technologii i know-how. Ficsor to postać łącząca 
węgierskie doświadczenia z potencjalnym wsparciem dla opozycji w 
PL (jego firma pracowała dla opozycji w różnych krajach Europy). 

Fundacja 
„Twój Głos 
Jest Ważny” 
(TGJW) 

Fundacja zarejestrowana we Wrocławiu (KRS: 0000792556) – z 
założenia akcja profrekwencyjna, w praktyce prowadząca 
kampanię negatywną wobec polityków obozu rządzącego (2023: 
m.in. anty-PiS, 2025: anty-Nawrocki) 

​
Działania: produkcja licznych krótkich filmów 
satyryczno-politycznych (YouTube, Facebook) oraz ich promocja 
reklamowa. Np. w tygodniu końca kwietnia 2025 fundacja wydała 
~33,7 tys. zł na reklamy polityczne na Facebooku.  

Finansowanie: hojnie dofinansowana z darowizn dużych 
podmiotów – m.in. w 2024 otrzymała 900 tys. zł (Orlen 300 tys. zł, 
PKO BP 300 tys. zł, Fundacja PRB 300 tys. zł). Aktywnie działała 
już przed wyborami ’23 (kampania pełna kontrowersji, określana 
przez PiS jako „brutalna, hejterska”). Formalnie niezależna od partii, 
lecz jej przekaz służył konkretnym siłom politycznym (Koalicji 
Obywatelskiej). 

Tomasz 
Kurzewski 

Przedsiębiorca medialny, fundator i beneficjent rzeczywisty 
fundacji TGJW. Właściciel większościowy spółki ATM Grupa SA 
(dużej firmy produkcji telewizyjnej). Powiązania polityczne: ATM 
(poprzez zależną Echo24) realizowała kampanijne zlecenia dla KO 
(produkcja spotów). Kurzewski jest określany jako inicjator kampanii 
TGJW; według TV Republika to on odpowiada za internetową 
kampanię czarnego PR wymierzoną w Nawrockiego, przy 
jednoczesnym zatrudnianiu osób z otoczenia Trzaskowskiego. Jego 
rola: zapewnienie zasobów (finansowych, organizacyjnych) dla 
fundacji pozorującej oddolne działania. 

Marcin Jerzy 
Chmielewski 

Członek Rady Fundacji TGJW. Związany z branżą medialną – 
wymieniany jako współpracownik ATM Grupa/Echo24. Jego 
obecność wskazuje na związek fundacji z profesjonalnym 
zapleczem produkcyjnym KO. Prawdopodobnie odpowiada za 
stronę kreatywną realizowanych kampanii (produkcja filmików 
internetowych, memów itp.). 

12 
 



Podmiot Powiązania i rola w opisywanej sieci 

Darczyńcy 
fundacji TGJW 

Fundacja ORLEN (spółka paliwowa Skarbu Państwa) – 300 tys. 
zł darowizny w 2024; Fundacja PKO BP (bank z udziałem SP) – 
300 tys. zł; Fundacja Polskiej Rady Biznesu – 300 tys. zł. 
Ponadto, według posłów PiS, także KGHM i Pekao miały wesprzeć 
TGJW (kwoty niejawne). Te podmioty formalnie finansowały akcje 
„profrekwencyjne”, co budzi kontrowersje, bo fundacja wykorzystała 
środki do prowadzenia faktycznej kampanii politycznej. 

Rafał 
Trzaskowski 
(kandydat KO) 

Prezydent Warszawy, kandydat prezydenckich 2025. Beneficjent 
opisanej sieci – cała działalność stron 
WieszJakNieJest/StółDorosłych oraz fundacji TGJW de facto 
sprzyjała jego kandydaturze (promowanie jego osoby lub 
odstraszanie od konkurentów). Oficjalnie Trzaskowski odcinał się od 
tych inicjatyw, nazywając je oddolnymi. Dodatkowo, prywatnie 
powiązany przez żonę z T. Kurzewskim (fundatorem TGJW) 

Karol Nawrocki 
(kandydat 
obywatelski) 

Prezes IPN, kandydat obywatelski w wyborach prezydenckich 2025. 
Główny cel ataków prowadzonych przez opisywane podmioty – w 
materiałach przedstawiany negatywnie, personalnie 
dyskredytowany (np. insynuacje kryminalnych powiązań). Kampania 
wymierzona w Nawrockiego była prowadzona poza oficjalnym 
komitetem (co PiS określił jako nielegalne finansowanie 
kontrkampanii). W odpowiedzi sztab Nawrockiego również stosował 
działania w internecie (np. akcja „Wybierz Świadomie” finansowana 
przez jego komitet), ale te były oznaczone i jawne. 

Sławomir 
Mentzen 
(kandydat 
Konfederacji) 

Lider partii Konfederacja, kandydat w wyborach. Również obiekt 
ataków strony „Wiesz Jak Nie Jest” – zwłaszcza w kontekście 
światopoglądowym (prawa kobiet, ośmieszanie jako 
„niekompetentny ekstremista” w przekazach video) Ataki na 
Mentzena miały na celu zniechęcić część wyborców (np. młode 
kobiety) do głosowania na niego, co pośrednio miało pomagać 
Trzaskowskiemu w ewentualnej II turze. 

Małgorzata 
Trzaskowska 

Żona Rafała Trzaskowskiego. Zatrudniona od 2021 r. w jednej ze 
spółek Tomasza Kurzewskiego (prawdopodobnie w ATM Grupa 
lub podmiocie powiązanym). Jej rola w kampanii jest czysto 
personalna, ale fakt zatrudnienia pokazuje bliskie relacje między 
rodziną kandydata a osobami organizującymi fundację TGJW. 

 

 

13 
 



7. Mapa relacji sieci powiązań 
Dla lepszego zilustrowania zależności między omawianymi podmiotami, 
przygotowano poniższy schemat relacji. Przedstawia on dwa przenikające się 
segmenty – pierwszy związany z anonimowymi stronami internetowymi i ich 
zagranicznym zapleczem (kolor niebieski – powiązania organizacyjne, czerwony – 
ataki/negatywne działania, zielony – promowanie/wsparcie), drugi związany z 
fundacją TGJW i powiązaniami finansowo-personalnymi w kraju (fioletowy – 
powiązania personalne, niebieski – organizacyjno-finansowe). Strzałki zielone 
oznaczają działanie na korzyść danego aktora, czerwone – działanie przeciw 
(oczernianie). Schemat uwzględnia kluczowe elementy omówione w raporcie (w 
załączeniu w większym rozmiarze): 

 

 

Jak wynika z powyższego schematu, na pozór odrębne byty (anonimowe strony 
internetowe oraz fundacja profrekwencyjna) tworzą spójną sieć politycznego 
wpływu. Za pośrednictwem międzynarodowego zaplecza technologicznego 
(firma KFT z węgierskim powiązaniem – prawdopodobnie Datadat) oraz krajowego 
zaplecza finansowo-medialnego (fundacja Kurzewskiego zasilana przez duże 
fundacje i spółki), prowadzono szeroko zakrojoną kampanię wspierającą jednego 
kandydata poza oficjalnymi kanałami. Wszystkie opisane w raporcie informacje 
opierają się na wiarygodnych źródłach – dokumentach rejestrowych (WHOIS, dane 
KRS), danych z bibliotek reklam (Meta Ads), oraz śledczych publikacjach 
medialnych. Całość zebranych faktów wskazuje na wysokie 
prawdopodobieństwo istnienia nieformalnej struktury kampanijnej, działającej 
równolegle do oficjalnych sztabów i wykorzystującej luki prawne do wpływania 
na wynik wyborów. 

 

 

 

 

 

14 
 



Potencjalne powiązania Ficsora, Datadat, 
DataPraxis i kampanii „Wiesz Jak Nie Jest” – 
raport weryfikacyjny 
1. Kim jest Ádám Ficsor? Powiązania z firmami DatAdat i 
DataPraxis 

Ádám Ficsor to były węgierski polityk, w 2009 r. pełnił funkcję ministra 
odpowiedzialnego za cywilne służby specjalne w rządzie premiera Gordona Bajnaia. 
Po odejściu z polityki Ficsor zaangażował się w działalność doradczo-analityczną w 
obszarze kampanii politycznych. Wraz z Bajnaiem oraz kilkoma innymi osobami z 
kręgu węgierskiej opozycji utworzył grupę spółek DatAdat, specjalizujących się w 
mikrotargetowaniu wyborców, Big Data i cyfrowym marketingu politycznym. Do 
grupy tej należą m.in.: 

●​ DatAdat Professional Kft. (Węgry) – główna spółka operacyjna zajmująca 
się projektami politycznymi;​
 

●​ Datalyze Research Kft. i DatAdat HR Kft. (Węgry) – spółki zależne DatAdat, 
np. do analiz i rekrutacji;​
 

●​ DatAdat OÜ (Estonia) – spółka zarejestrowana w Estonii;​
 

●​ DataPraxis OÜ (Estonia) – druga spółka w Estonii powiązana z DatAdat;​
 

●​ Datad.at (Austria) – oddział austriacki z siedzibą w Wiedniu.​
 

Ádám Ficsor jest dyrektorem zarządzającym i współwłaścicielem DatAdat 
Professional Kft., w której 10% udziałów ma również były premier Gordon Bajnai. 
Ficsor figuruje też jako dyrektor estońskiej spółki DatAdat OÜ. Jego bliski 
współpracownik Viktor Szigetvári (były szef kancelarii premiera Bajnaia) 
współzakładał natomiast DataPraxis OÜ w Estonii. Ta ostatnia nazwa – DataPraxis 
– funkcjonuje również jako marka firmy doradczej operującej w całej Europie, 
kierowanej przez brytyjskiego eksperta Paula Hildera. Co ciekawe, Hilder jest 
znanym progresywnym działaczem i współzałożycielem portalu openDemocracy, a 
obecnie pełni funkcję CEO DataPraxis. 

DatAdat i DataPraxis ściśle ze sobą współpracują, tworząc międzynarodową sieć 
specjalistów od kampanii digitalowych. W spółkach tych zatrudniono zarówno 
węgierskich polityków opozycji (jak Ficsor, Szigetvári), jak i ekspertów z USA oraz 
Europy Zachodniej. Przykładowo, estońska DataPraxis OÜ ma w kierownictwie 

15 
 



Marka Steitza (strateg Partii Demokratycznej USA, twórca systemu targetowania w 
kampanii Billa Clintona 1992) oraz Laurę Quinn (doradczynię Joe Bidena i Ala 
Gore’a). Z kolei austriacki oddział DatAdat (datad.at) zatrudniał Patricka Franka – 
wcześniej związanego z platformą ActBlue i kampanią Obamy – oraz Benjy’ego 
Cooka (byłego szefa technologii Democrats Abroad). Takie nazwiska świadczą o 
powiązaniu sieci Ficsora z szerokim międzynarodowym zapleczem doradców 
politycznych nurtu centrolewicowego i progresywnego. 

Podsumowując, Ádám Ficsor od kilku lat współpracuje ściśle z firmami DatAdat i 
DataPraxis, będąc jednym z liderów tej grupy. Jest to sieć wyspecjalizowana w 
mikrotargetowaniu politycznym, obsługująca kampanie na Węgrzech i za granicą. W 
tym kontekście zarejestrowanie polskiej domeny przez podmiot „KFT.” powiązany z 
Ficsorem wskazuje, że kampania „Wiesz Jak Nie Jest” korzysta z know-how 
właśnie tej międzynarodowej sieci DatAdat/DataPraxis. 

 

16 
 



2. Działalność DatAdat/DataPraxis w Polsce i poza oficjalnymi 
strukturami kampanijnymi 

Charakterystyka kampanii „Wiesz Jak Nie Jest” – znaczne wydatki na reklamy w 
mediach społecznościowych przy jednoczesnym braku oficjalnego komitetu 
wyborczego – pasuje do modus operandi grupy DatAdat. Z opublikowanych danych 
Meta wynika, że profil Wiesz Jak Nie Jest od końca marca do maja 2025 wydał setki 
tysięcy złotych na sponsorowane treści polityczne, atakujące kandydatów 
opozycyjnych wobec Rafała Trzaskowskiego (m.in. Karola Nawrockiego i Sławomira 
Mentzena). Podobnie profil Stół Dorosłych wydawał dziesiątki tysięcy zł na promocję 
Trzaskowskiego. Te działania odbywały się poza oficjalnym budżetem komitetu 
wyborczego kandydata, co rodzi podejrzenia o nielegalne finansowanie kampanii z 
ukrytych źródeł.  

Sieć Ficsora (DatAdat) specjalizuje się właśnie w takich operacjach – prowadzeniu 
kampanii „z cienia” poprzez strony trzecie, fundacje czy anonimowe inicjatywy 
internetowe. Przykład stanowi Węgry, gdzie w 2019 r. ta grupa uruchomiła portal 
Ezalenyeg.hu, publikujący treści wymierzone w rządzącą partię (Fidesz), a 
następnie masowo promował je poprzez Facebook za około 68,3 mln forintów. 
Átlátszó (węgierski portal śledczy) ustalił, że to właśnie zespół DatAdat odpowiadał 
za targetowanie reklam Ezalenyeg.hu do odpowiednich grup wyborców. Co więcej, 
DatAdat formalnie figurował jako podmiot przetwarzający dane na stronach 
opozycyjnych kandydatów i inicjatyw – czyli działał poza oficjalnymi strukturami 
partyjnymi, choć na ich rzecz. W 2021 r. z pomocy tej grupy korzystał również 
opozycyjny kandydat na premiera Péter Márki-Zay – przyznał on, że Bajnai i Ficsor 
„pracują przy jego kampanii”, choć początkowo zaprzeczał by finansowali ją 
bezpośrednio. Później wyszło na jaw, że spółka DatAdat Professional Kft. opłacała 
niektóre rachunki związane z kampanią Márki-Zaya (np. za spotkanie wyborcze. To 
pokazało, że granica między wsparciem „technicznym” a finansowaniem bywa w ich 
działaniach zatarta, co również na Węgrzech wzbudziło kontrowersje prawne 
(potencjalne obejście limitów finansowania kampanii). 

 

17 
 



Na arenie międzynarodowej DatAdat chwali się aktywnością w wielu krajach. Sam 
Ádám Ficsor w nagranej rozmowie (ujawnionej przez Index.hu) stwierdził, że pracują 
równolegle „w 12 krajach” nad różnymi kampaniami. Z kontekstu wynika, że 
chodzi m.in. o państwa bałkańskie i Europy Zachodniej. Według medialnych 
doniesień, specjaliści DatAdat pomagali np. w kampaniach w Bułgarii i Macedonii 
Północnej, a także przy wyborach samorządowych w Niemczech – przypisuje im się 
wsparcie kampanii niemieckich Zielonych, która przyczyniła się do odsunięcia od 
władzy chadeków (CDU/CSU). Ficsor mówił też o sukcesach DatAdat w wyborach 
samorządowych na Węgrzech (2019), gdzie współpracowali z 12 kandydatami na 
burmistrzów – wszyscy wygrali swoje miasta. 

Biorąc to wszystko pod uwagę, można potwierdzić, że firmy DatAdat/DataPraxis 
prowadzą działalność wykraczającą poza oficjalne struktury kampanii. 
Wykorzystują do tego celu zewnętrzne podmioty (fundacje, strony internetowe, profile 
social media) finansowane z nieujawnionych środków, by omijać ograniczenia 
prawne i tworzyć wrażenie oddolnych inicjatyw. Kampania „Wiesz Jak Nie Jest” w 
Polsce nosi wszystkie cechy takiej operacji. Co więcej, twarde dane – rejestracja 
domeny na podmiot powiązany z DatAdat – wskazują, że sieć Ficsora faktycznie 
była tu zaangażowana. Oznaczałoby to zagraniczną ingerencję w kampanię 
wyborczą w Polsce, potencjalnie niezgodną z polskim prawem wyborczym (które 
zabrania finansowania kampanii przez cudzoziemców).  

 

18 
 



3. Powiązania z Georgem Sorosem, Open Society Foundations i 
innymi organizacjami progresywnymi 

Sieć DatAdat/DataPraxis jest silnie powiązana z międzynarodowymi 
progresywnymi kręgami, w tym z instytucjami kojarzonymi z Georgem Sorosem i 
jego fundacjami. Warto prześledzić te zależności: 

Gordon Bajnai – były premier Węgier, partner Ficsora w biznesie – jest członkiem 
Rady European Council on Foreign Relations (ECFR), wpływowego think-tanku 
założonego m.in. przez Sorosa. W Radzie ECFR zasiadają także m.in. George 
Soros jego syn Alexander Soros oraz kandydat na Prezydenta RP Rafał 
Trzaskowski, a także czołowi politycy opozycji węgierskiej (Klara Dobrev – żona 
Gyurcsánya). Z dokumentów wynika, że w latach 2016–2021 Open Society 
Foundations (OSF) przekazały ECFR około 12 mln dolarów dotacji (w większości 
jako granty operacyjne na działalność ogólną, a nie konkretny projekt). Tym samym 
Bajnai – a pośrednio i Ficsor – działają w orbicie organizacji hojnie finansowanej 
przez Sorosa. Co więcej, firma Bajnaia ściśle współpracuje z ECFR przy różnych 
projektach badawczych. 

DataPraxis OÜ (Estonia) – ta spółka Ficsora/Szigetváriego wielokrotnie 
realizowała wspólne projekty z ECFR. Celem tych przedsięwzięć było pogłębione 
zrozumienie nastrojów społeczno-politycznych w Europie, przy wykorzystaniu 
narzędzi technologicznych i analitycznych DatAdat. Innymi słowy, węgierska „fabryka 
danych” dostarczała Sorosowskiej ECFR swoje usługi i know-how do badań opinii 
publicznej. To kolejny kanał powiązań – know-how Ficsora zasilał projekty 
finansowane z funduszy OSF.​
 
Amerykańska Partia Demokratyczna – Jak wspomniano, w strukturach DataPraxis 
zasiadają byli prominenci Demokratów (Steitz, Quinn, Frank, Cook). Co więcej, w 
otoczeniu Bajnaia doradcą jest Ari Rabin-Havt, związany z Bernie Sandersem i 
Johnem Kerry. Węgierski dziennik Magyar Nemzet określił wręcz DatAdat jako 
zespół „naszpikowany amerykańskimi specami od kampanii Partii 
Demokratycznej”. Z perspektywy narracji rządu węgierskiego, Bajnai i Ficsor stali 
się lokalnymi wykonawcami strategii globalnej lewicy, a ich inicjatywy to „macki 
amerykańskiej ośmiornicy” w Europie Środkowej. Retorykę tę wzmacnia fakt, że 
Ficsor był zapraszany przez Departament Stanu USA na programy liderów 
(International Visitors Leadership Program) już w czasie urzędowania jako minister, 
zaś Bajnai po porażce wyborczej w 2010 wyjeżdżał do USA m.in. jako wykładowca w 
Johns Hopkins University – instytucji określanej przez prawicę węgierską mianem 
“kuźni globalistów. Choć takie określenia są publicystyczne, pokazują sieć powiązań 
ze Stanami Zjednoczonymi.​
 

 

19 
 



OpenDemocracy – Tutaj powiązanie jest personalne: jak wspomniano, Paul Hilder, 
założyciel i szef DataPraxis, to jednocześnie współtwórca portalu 
OpenDemocracy.net. – to znane progresywne medium internetowe, które 
niejednokrotnie otrzymywało wsparcie grantowe z fundacji filantropijnych (w tym 
OSF). Można więc powiedzieć, że DataPraxis wywodzi się ze środowiska 
OpenDemocracy, dzieląc z nim wartości i sieć kontaktów. W praktyce 
openDemocracy publikowała analizy przygotowane przez zespół DataPraxis – np. 
raporty powyborcze z wyborów w Wielkiej Brytanii w 2019 r. To dowód na bliską 
współpracę merytoryczną tych podmiotów. 
 
Open Society Foundations (OSF) – Choć brak publicznych danych, by OSF 
bezpośrednio finansowała spółki DatAdat czy DataPraxis, istnieją liczne pośrednie 
punkty styku z finansowaniem Sorosa. Oprócz dotacji OSF dla ECFR, warto 
odnotować, że OSF zlecała projekty badawcze firmie DataPraxis. Przykładem jest 
globalny sondaż opinii „Fault Lines: Global Perspectives on a World in Crisis” z 
połowy 2022 r. – Open Society zleciła jego realizację DataPraxis i YouGov. 
Badanie objęło 20 krajów (ponad 21 tys. respondentów), pytając m.in. o stosunek do 
wojny w Ukrainie i zmian klimatu. Wyniki OSF opublikowała we wrześniu 2022 r. jako 
raport, przyznając wprost, że sondaż został przeprowadzony przez Datapraxis na 
jej zlecenie. Mamy tu zatem przykład bezpośredniej współpracy finansowej OSF 
z DataPraxis – formuła zlecenia badania zamiast klasycznego grantu. 

Reasumując, Ádám Ficsor i jego sieć firm mają rozległe koneksje w środowisku 
globalnych organizacji progresywnych. Obejmują one zarówno krąg George’a 
Sorosa i OSF (poprzez ECFR i projekty badawcze), jak i wpływowe platformy 
lewicowe jak openDemocracy. Kadrowo i projektowo DatAdat/DataPraxis splata się z 
ludźmi z Partii Demokratycznej USA, co wpisuje w narrację o koordynacji działań 
opozycji w Europie Środkowej z amerykańskimi doradcami. Dla pełni obrazu warto 
podkreślić, że z punktu widzenia Ficsora i jego partnerów jest to działalność na rzecz 
wspierania demokracji i postępowych wartości (jak sami deklarują: „Naszą misją 
jest sprawić, by demokracja rozkwitała”). Jednak dla przeciwników politycznych (np. 
rządu węgierskiego czy opozycji w Polsce) te same powiązania wyglądają jak 
pozaprawna ingerencja zagraniczna w suwerenne procesy wyborcze. 

Jeżeli ustalenia się potwierdzą, omówiona w raporcie kampania może stanowić 
naruszenie polskiego prawa wyborczego (nielegalne finansowanie agitacji przez 
zagraniczny podmiot).  Sprawa wymaga dalszego dochodzenia przez właściwe 
organy.  

Opracował:​
Piotr Okulski​

Ekspert ds. komunikacji strategicznej​
Obserwatorium Rozwoju Gospodarki i Demokracji​

Kontakt: piotr.okulski@obserwatoriumrozwoju.pl; tel. 781272463 

20 
 


	Powiązania inicjatyw „Wiesz Jak Nie Jest” i „Stół Dorosłych” oraz fundacji „Twój Głos Jest Ważny” 
	1. Dane właścicielskie i rejestrowe stron WieszJakNieJest.pl i powiązanych 
	2. Kampanie reklamowe na Facebooku, Instagramie i YouTube 
	3. Analiza działalności rejestratora domen – firmy 1API GmbH 
	Klientela i rejestracje domen kontrowersyjnych lub dezinformacyjnych 

	 
	 
	Powiązania z rosyjskimi operacjami wpływu i dezinformacji 
	Kontrowersje, nadzór i działania regulatorów 

	4. Organizacja „KFT” (ul. Ciasna 4–6, Warszawa) – powiązania z Adamem Ficsorem i mikrotargeting 
	5. Analiza możliwych naruszeń Kodeksu Wyborczego (art. 496, 506, 507) 
	6. Zestawienie powiązań personalnych, firmowych i organizacyjnych 
	7. Mapa relacji sieci powiązań 

	Potencjalne powiązania Ficsora, Datadat, DataPraxis i kampanii „Wiesz Jak Nie Jest” – raport weryfikacyjny 
	1. Kim jest Ádám Ficsor? Powiązania z firmami DatAdat i DataPraxis 
	2. Działalność DatAdat/DataPraxis w Polsce i poza oficjalnymi strukturami kampanijnymi 
	3. Powiązania z Georgem Sorosem, Open Society Foundations i innymi organizacjami progresywnymi 


