Oddział Warszawski Stowarzyszenia Pisarzy Polskich oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zapraszają do Domu Literatury w Warszawie na cykl czytań scenicznych nowego polskiego dramatu. Inauguracja projektu 13 września o godz. 19:00. Wstęp wolny.

Dwa razy w miesiącu – od września do grudnia 2023 roku – w wykonaniu aktorów i reżyserów będą przedstawiane nowe teksty dramatyczne: Anny Bernat, Krzysztofa Beśki, Pawła Bitki Zapendowskiego (członka OW SDP), Jacka Inglota, Moniki Milewskiej, Ewy Nawój, Grzegorza Walczaka i Zbigniewa Zbikowskiego. W formie czytań performatywnych oraz przy stoliku.

Wydarzenie jest okazją do prezentacji tekstów oryginalnie napisanych na scenę lub dla radia, których potencjał nie został dotąd wykorzystany. W realizacji czytań SPP współpracuje ze Związkiem Artystów Scen Polskich (ZASP).

Celem czytań jest wzmocnienie środowiska dramatopisarskiego i obecności dramaturgii współczesnej w pejzażu polskiej kultury. Zainteresowanie wartością literacką tekstu oraz podtrzymanie zawodowej rangi dramatopisarzy. Dobra literatura to często główny fundament spektaklu.

Projekt jest odpowiedzią na negatywną tendencję rozluźniania się tak ważnych w przeszłości relacji pomiędzy dramatopisarzami a scenami teatralnymi.

W programie:

  • 13 września, godz. 19.00, Dom Literatury, ul. Krakowskie Przedmieście 87/89
    Jacek Inglot Kobiety z Breslau. Występują: Ewa Domańska, Irmina Liszkowska. Reżyseria: Anna Skuratowicz.
  • 26 września, godz. 19.00, Dom Literatury
    Grzegorz Walczak Humanista czyli Mord z cytatami. Występuje m.in. Henryk Talar. Reżyseria: Grzegorz Mrówczyński.
  • 18 października, godz. 19.00, Dom Literatury
    Ewa Nawój Gabinet terapii krótkoterminowej (słuchowisko radiowe) oraz Anna Bernat Kiedy przesadza się stare drzewa (jednoaktówka). Występują aktorzy ZASP. Reżyseria: Krzysztof Nowik.
  • 24 października, godz. 19.00, Dom Literatury
    Paweł Bitka Zapendowski Noc Trakla.
  • listopad i grudzień – terminy ustalane.

Czytania są kierowane przede wszystkim do osób mających wpływ na repertuar w polskim teatrze: reżyserów, dyrektorów, aktorów i wydawców, a także do wszystkich fanów teatru i dramaturgii.