Dziennikarze znajdują się pod bezprecedensową presją. Borykają się z niepewnością finansową, rosnącym obciążeniem pracą i coraz częstszymi przypadkami nękania, nie wspominając już o kosztach związanych z relacjonowaniem wydarzeń w świecie pogrążonym w chaosie. Atmosfera pracy w redakcjach jest czasami toksyczna, menedżerowie również są przytłoczeni, a sztuczna inteligencja powoduje nowe zawirowania i niepewność. W badaniu nie brali udziału dziennikarze z Polski.
Wszystkie te czynniki mają wpływ na zdrowie psychiczne pracowników mediów. Dziennikarze borykają się z trudnościami – także finansowymi – i rezygnują z pracy, co grozi kryzysem wolności prasy. To najważniejsze wnioski z badania europejskich dziennikarzy (zabrakło polskiego głosu), którzy wzięli udział w projekcie Stand Up for Journalism, zrealizowanym przez Europejską Federację Dziennikarzy (EFJ), największą organizację reprezentującą ten zawód w Europie.
EFJ współpracowała z The Self-Investigation (TSI), europejską organizacją non-profit promującą zdrowszą kulturę pracy w branży medialnej na całym świecie. Badania obejmowały ankietę przeprowadzoną wśród członków EFJ w pierwszej połowie 2025 r. w celu oceny zdrowia psychicznego, grupy fokusowe oraz wywiady z dziennikarzami, organizacjami medialnymi i związkami zawodowymi. Dokument podsumowuje wnioski płynące z tych badań oraz innych ankiet, podkreślając przykłady dobrych praktyk i zalecenia, które – zdaniem autorów raportu – pomogą dziennikarzom, organizacjom medialnym i związkom zawodowym lepiej wspierać zdrowie psychiczne dziennikarzy.
Rosnąca niepewność związana z wykonywaniem tego zawodu sprawia, że dziennikarze, a zwłaszcza freelancerzy, są bardziej podatni na problemy psychiczne. Według badania przeprowadzonego w Portugalii dziennikarze o niższych dochodach zgłaszają wyższy poziom wyczerpania, a niepewność zatrudnienia – zwłaszcza zagrożenie bezrobociem – jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do napięcia psychicznego.
Badanie przeprowadzone wśród freelancerów w całej Europie Badanie freelancerów w całej Europie wykazało, że 62% z nich jest zmuszonych uzupełniać swoje dochody innymi rodzajami pracy, aby związać koniec z końcem.
Rekomendacje proponowane przez autorów raportu stanowią syntezę wyników badania EFJ, dyskusji w grupach fokusowych oraz wywiadów z dziennikarzami i organizacjami medialnymi. Do kluczowych zaliczają się lepsze wynagrodzenie, lepsze warunki pracy oraz szkolenia.
W raporcie nie ma informacji o polskim rynku mediów.
Cały raport w wersji angielskiej do pobrania poniżej oraz na stronie europeanjournalists.org: