Raport pt. „Powiązania inicjatyw ‘Wiesz Jak Nie Jest’ i ‘Stół Dorosłych’ oraz fundacji ‘Twój Głos Jest Ważny’” omawia działania firmy-krzak z „placu budowy” nieoficjalnie wspierającej kampanię wyborczą Rafała Trzaskowskiego – kandydata KO na Prezydenta RP. W tle przewijają się gracze obsługujący rosyjskie operacje informacyjne.

W 20-stronicowym Raporcie przygotowanym przez Obserwatorium Rozwoju Gospodarki i Demokracji (ORGiD) czytamy o niejawnej kampanii wyborczej prowadzonej poza strukturami komitetów wyborczych. Poza kontrolą Państwowej Komisji Wyborczej, poza wszelkimi zasadami demokracji.

Dokument opiera się na publicznych rejestrach (WHOIS, KRS), danych z Biblioteki Reklam Meta oraz na zweryfikowanych screenach i logach sygnalistów z platformy X (Twitter). Zawiera szczegółowe zrzuty z Meta Ads, wypisy z WHOIS/KRS, wykresy wydatków reklamowych oraz mapę powiązań personalno-organizacyjnych.

Udostępniamy pełny raport do pobrania, link pod tekstem.


Kluczowe ustalenia Raportu

Dwie pozornie „oddolne” strony – „Wiesz Jak Nie Jest” i „Stół Dorosłych” – zarejestrowano na fikcyjnych adresach (m.in. plac budowy przy ul. Chmielnej 99 w Gdańsku). Abonentem obu domen jest byt widmo „KFT.” z adresem Ciasna 4/6 w Warszawie oraz węgierskim numerem telefonu (+36 …), co łączy trop z siecią Ádáma Ficsora (Datadat/DataPraxis) – grupy znanej z mikrotargetingu politycznego na Węgrzech.



Budżet reklam

W tygodniu 29 IV – 6 V 2025 strony wydały łącznie ok. 259 tys. zł na reklamy FB/IG czyli więcej niż oficjalne sztaby większości kandydatów. Treści były nieoznaczone i atakowały kandydatów Karola Nawrockiego oraz Sławomira Mentzena, promując przy tym kandydata Rafała Trzaskowskiego.


Finansowanie

Powiązana fundacja „Twój Głos Jest Ważny” (TGIW) otrzymała 900 tys. zł darowizn z Fundacji ORLEN, PKO BP i Fundacji PRB. Fundatorem TGJW jest Tomasz Kurzewski (ATM Grupa). W jego firmie zatrudniona jest żona kandydata KO Rafała Trzaskowskiego.


Powiązania z Rosją

Rejestrator domen 1API GmbH – ten sam, którego używały rosyjskie operacje dezinformacyjne (m.in. kampania „Doppelganger”, sputniknews.africa) – obsługuje domeny Wiesz Jak Nie Jest i Stół Dorosłych. Tworzy to ryzyko, że podobne narzędzia infrastrukturalne wykorzystuje się teraz w polskiej kampanii.

Opisywane działania stwarzają również ryzyko naruszeń art. 496, 506, 507 Kodeksu Wyborczego poprzez brak oznaczeń komitetu, ukryte źródła finansowania i możliwy zagraniczny wkład.


Dlaczego warto się temu przyjrzeć?

Przede wszystkim ze względu na skalę czyli setki tysięcy złotych wydanych przez firmy-krzaki w krótkim czasie na działania wspierające kampanię kandydata Rafała Trzaskowskiego przy niemal zerowym zapleczu społecznościowym i poza wszelką kontrolą. To nowa metoda połączenia fundacji-pośrednika, zagranicznego mikrotargetingu i rejestratora kojarzonego z rosyjską infosferą. Proceder łamiący wszelkie zasady demokratycznego państwa prawa i dopuszczający zakulisowe ingerencje obcych sił w wybory w Polsce.
Z całą mocą trzeba także zwrócić uwagę na konsekwencje prawne tych działań czyli możliwe postępowania PKW i prokuratury. Ten proceder stwarza również precedens dla przyszłych kampanii.

Autor: Piotr Okulski, Ekspert ds. komunikacji strategicznej Obserwatorium Rozwoju Gospodarki i Demokracji

Pobierz raport lub czytaj online: